Stimmen
[zu „Die andere Welt“]
Der Ausstellungs-Gestalter Friedrich Buchmayr hat […] zahlreiche Briefe, Photos und Gemälde entdeckt. Sie belegen unter anderem, daß sowohl Ehe wie Schwangerschaft von Frida Uhl nicht gewollt waren. Dieser Nachlaß verschafft der Ausstellung im Linzer Stifterhaus weit über das Lokale hinausgehende Bedeutung – dies beweist auch die Übernahme der Schau durch das Stockholmer Strindberg-Museum.
Walter Kohl, Die Presse, 23. 11. 1993
Buchmayr is to be commended for basing his account of the relationship he traces again here on original sources, including some previously unpublished material, rather than as has so often been the case, upon Strindberg’s versions in Inferno, Klostret, or Till Damaskus, and he is also rightly sceptical even of the correspondence, in which Strindberg, at least, is already fashioning his experience in literary terms. […]
Buchmayr’s detailed reconstruction of the environment that Strindberg utilized as a pendant to Paris in the second half of Inferno invites a revisioning of our view of Frida Uhl and her role in his life. She emerges here as a more serious journalist than has generally been accepted and her marriage to Strindberg no longer appears quite the caprice it is sometimes thought to have been, usually because it was cast in that light by Strindberg in his letters, but also because of the way in which she is adroitly removed from an active role in Inferno in the book’s first sentence.
Michael Robinson, Scandinavica 34 (1995)
Mein Interesse an dieser Beziehung weckte ein Ausstellungskatalog, den mir mein Dissertant Friedrich Buchmayr, heute Bibliothekar an der Stiftsbibliothek St. Florian, 1993 „mit den besten Grüßen“ sandte. […] Ich las seine Studie und andere über die packende Beziehung zwischen Strindberg und Oberösterreich und das Thema ließ mich nicht mehr los. – Friedrich Buchmayr half diesem Kapitel bei Bild und Text; ich danke ihm für diese wissenschaftliche Wiederbegegnung nach 25 Jahren.
Adolph Haslinger, Künstler begegnen Österreich, Wien 2011